Μέσο Επικοινωνίας:

www.newmoney.gr

Θέμα:

Είναι η εργασία γραφείου επικίνδυνη για την υγεία;

einai-i-ergasia-grafeiou-epikindyni-gia-tin-ygeia-160Η εργασία γραφείου, παρότι, κατά τα φαινόμενα είναι μια προστατευμένη και ξεκούραστη δραστηριότητα που δεν εκθέτει τον άνθρωπο σε τραυματισμούς, στην πραγματικότητα μπορεί να προκαλέσει σημαντικές μυοσκελετικές βλάβες όταν δεν ακολουθούνται ορισμένοι βασικοί κανόνες ή όταν συνοδεύεται από έλλειψη φυσικής δραστηριότητας, οι οποίες με τη σειρά τους οδηγούν σε απώλεια εργατοωρών.

Η κακή στάση στην καρέκλα του γραφείου, όπου δεν υποστηρίζεται σωστά η μέση και ο θώρακας από την πλάτη της, μπορεί να οδηγήσει σε πόνο στη μέση, ο οποίος οφείλεται στο συνεχή σπασμό που κάνουν οι μύες γύρω από τη σπονδυλική στήλη προκειμένου να κρατήσουν το σώμα σε όρθια θέση. Ιδιαίτερα στους ανθρώπους που έχουν ιατρικό ιστορικό προβλημάτων με τη σπονδυλική τους στήλη, όπως οσφυαλγία ή σκολίωση, η θέση στην καρέκλα εργασίας αποκτά ιδιαίτερη σημασία, διότι τα άτομα αυτά δεν μπορούν να βρίσκονται σκυμμένοι προς τα εμπρός για μακρό χρονικό διάστημα. Τα συμπτώματα που αναπτύσσουν είναι πόνος, μυϊκές κράμπες στην πλάτη, αλλά πολλές φορές και ενοχλήσεις που επεκτείνονται στην περιοχή των γλουτών και των μηρών τους. Αυτό έχει σαν άμεση συνέπεια ο ασθενής να αισθάνεται συνεχώς πιασμένος στις συγκεκριμένες περιοχές και να αναζητά ανακούφιση στη λήψη παυσίπονων και αντιφλεγμονωδών.

«Η απάντηση συνήθως είναι η βελτίωση της στάσης του σώματος όταν καθόμαστε αλλά και η επιλογή μιας πιο ανατομικής καρέκλας γραφείου που να επιτρέπει αυτή τη σωστή στάση. Σαν γενική αρχή, οι καρέκλες γραφείου θα πρέπει να ακολουθούν τις φυσιολογικές κλήσεις της σπονδυλικής στήλης. Δηλαδή, για την οσφυϊκή μοίρα (μέση) η πλάτη της καρέκλας θα πρέπει να έχει το κυρτό τμήμα της προς τα εμπρός και για τη θωρακική μοίρα θα πρέπει η πλάτη να είναι τουλάχιστον σε ευθεία γραμμή», συμβουλεύει ο αναπληρωτής καθηγητής  Ορθοπεδικής Χειρουργικής και Δ/ντής του Διεθνούς Κέντρου Αρθροπλαστικών Ισχίου και Γόνατος ICAROS κ. Ελευθέριος Τσιρίδης. Μια επιπρόσθετη οδηγία για τους ανθρώπους που έχουν προβλήματα είναι η εκγύμναση του άνω μέρος του κορμού τους με απλές ασκήσεις κοιλιακών και ραχιαίων μυών σε ύπτια θέση. Με άλλα λόγια, ξαπλωμένοι στο πάτωμα ή σε μια μαλακή επιφάνεια, ανάσκελα ή μπρούμυτα μπορούν με ήπιες ανασηκώσεις του κεφαλιού να γυμνάσουν τις ομάδες αυτών των μυών.

Επίσης μια πολύ χρήσιμη συμβουλή για τους ανθρώπους του μέσου ηλικιακού φάσματος είναι η βάδιση 3 φορές την εβδομάδα για 45 λεπτά, διανύοντας μια απόσταση 4 χιλ. με γρήγορο βηματισμό. Αυτό, πέρα από τη φυσική κατάσταση, βελτιώνει πάρα πολύ και τη στάση του σώματος, διότι η βάδιση υποχρεώνει το σκελετό να επανέλθει στη σωστή θέση.

Ένα καλά αναγνωρισμένο σύνδρομο που σχετίζεται με μυοσκελετικό πόνο, κυρίως των άνω άκρων, είναι το σύνδρομο του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Οι άνθρωποι που περνούν πολλές ώρες δακτυλογραφώντας στον η/υ μπορεί να προσβληθούν από πόνους γύρω από τον αγκώνα και κυρίως στην έξω πλευρά του, δηλ. από τις λεγόμενες τενοντίτιδες ή επικονδυλίτιδες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η ομάδα των εκτεινόντων μυών του αντιβραχίου, δηλ. των μυών που βρίσκονται στη ραχιαία επιφάνεια και που καταφύονται στην έξω πλευρά του αγκώνα, μπορεί, λόγω παρατεταμένης σύσπασης, να φλεγμαίνουν. Η τενοντίτιδα είναι ένα δυσεπίλυτο πρόβλημα και απαιτεί πολύ χρόνο αποθεραπείας. Οι ασθενείς δεν πρέπει να ανησυχούν αλλά να είναι υπομονετικοί, ενώ η χρήση αντιφλεγμονωδών ή και η ένεση κορτιζόνης είναι πολλές φορές απαραίτητη για τη μείωση των συμπτωμάτων.

Το σημαντικότερο όμως σύνδρομο που προσβάλει τον σύγχρονο, εργαζόμενο σε γραφειακούς χώρους άνθρωπο, είναι η ινομυαλγία, η οποία αφορά πόνο στον αυχένα ανάμεσα στις δύο ωμοπλάτες και στους ώμους, επισημαίνει ο κ. Τσιρίδης. Είναι μια χρόνια διαταραχή που συνήθως παρουσιάζει πολλά επώδυνα σημεία σε όλο το μήκος της πλάτης. Και παρά το γεγονός ότι πολλοί ασθενείς νομίζουν ότι πρόκειται για μια πάθηση που οφείλεται σε ρευματισμούς ή σε αρθρίτιδα, η ινομυαλγία είναι ένα σύνδρομο πόνου που οι αιτίες του είναι άγνωστες. Σήμερα πιστεύουμε ότι η κυριότερη αιτία του είναι το χρόνιο στρες. Πολλές φορές οι άνθρωποι με χρόνιο στρες και κακό ύπνο διαμαρτύρονται για πόνο στον αυχένα γι’ αυτό και αναζητούν ειδικά ανατομικά μαξιλάρια ή στρώματα ύπνου. Στην πραγματικότητα, το στρες δεν επιτρέπει τον καλό και συνεχή νυχτερινό ύπνο, αυτό προκαλεί μυϊκή σύσπαση, ενεργοποιεί το σύνδρομο της ινομυαλγίας και έτσι οι άνθρωποι πονούν στην συγκεκριμένη περιοχή.

Η θεραπεία του συνδρόμου είναι εξαιρετικά δύσκολη. Συστήνεται να ακολουθούν ασκήσεις τεχνικής χαλάρωσης του σώματος, βελτίωση της αναπνοής, προσπάθεια για καλύτερο ύπνο με φαρμακευτικές ή μη μεθοδολογίες, ισορροπημένη διατροφή με βιταμινούχες ουσίες που βοηθούν το μυϊκό και νευρικό σύστημα και ήπια άσκηση όπως είναι η κολύμβηση. Φυσικά η συμβουλή του ειδικού γιατρού ψυχικής υγείας μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των συμπτωμάτων.

Γενικά, η αντίληψη ότι η εργασία γραφείου δεν μας εκθέτει σε εμφανείς εξωτερικούς σωματικούς κινδύνους είναι παραπλανητική. Ο σοβαρότερος κίνδυνος που εγκυμονεί είναι η απουσία φυσικής σωματικής άσκησης. Η έλλειψή της έχει σαν συνέπεια να αδυνατίζει όχι μόνο το μυϊκό σύστημα αλλά και ο σκελετός και έτσι σε μικρή ηλικία να παρουσιάζονται συμπτώματα που παλαιότερα είχαν οι άνθρωποι μεγαλύτερου ηλικιακού φάσματος. Η απάντηση σ’ όλα αυτά τα σύγχρονα προβλήματα υγείας είναι η ισορροπημένη διατροφή, άσκηση και εργασία.

Συγγραφή:

Ελευθέριος Τσιρίδης MD, MSc (Orth)(London), DMed, PhD, FRCS, Γενικός Γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ορθοπεδικής Εταιρίας Ισχίου. Αναπληρωτής Καθηγητής Ορθοπεδικής Χειρουργικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Διεθνές Κέντρο Αρθροπλαστικής ICAROS (International Center for Arthroplasty & Revision Orthopaedic Surgery).